E-lasteaia poolt ja vastu

ühe sõrmega trükkiminePaar päeva tagasi ajasin juttu oma laste kasvatajaga ja uurisin talt, et kuidas tunne on nüüd, kus meie rühm hakkab lõpetama ja sügisel uute väikeste mudilastega kohtumine ees. Ta mõtles veidi ja siis vastas, et ta ei tea kas on valmis jätkama kasvatajana… Kuna tegu on suurepärase kasvatajaga, kelle kohta 4 aastase koostöö kestel ei saa ühtegi paha sõna öelda, siis muidugi uurisin ma temalt, et mis siis põhjuseks. Ja vastus oli küllaltki ootamatu.

Nimelt hirmutab inimest e-lasteia tulek ning rääkisime ka sellest, et juba praegu on tema jaoks veidi liiga palju arvutiga tegutsemist. Lisaks laste kohaloleku märkimisele peab ju arvutisse sisestama kõik arenguvestlused ja koostama raporte ning kuna ta ennast arvutiga koos koduselt ei tunne, siis ongi tekkinud kõhklused seoses kasvatajana töötamisega.

See vestlus pani mind mõtlema, et kas me ei pinguta siin veidi internetiseerumisega üle. Muidugi kasvab mingi hetk peale uus põlvkond kasvatajaid, kelle jaoks ei ole probleem dokumentide sisestamine, kuid kas see põlvkonnavahetus peab nii kiirelt toimuma? Muidugi tahan ma, et mu lapsed suudaksid ka digiajastul kohaneda, kuid kindlasti ei eelda ma, et lasteaed peaks selle õppetöö enda õlule võtma. Samuti olen ma täiesti seda meelt, et e-kool on hea ja vajalik – aga kooliajal ongi paratamatult lapsevanem kaugemal ja puudub igapäevane kontakt kasvatajatega. Aga mis peaks olema e-lasteaia roll? Me ju näeme kasvatajaid igal hommikul ja igal õhtul ja kas on vaja mingit tehislikku anonüümset keskkonda, kus suhelda siis päeva jooksul?

Muidugi on ju küllaltki mõistlik, et paberimajandus arvutisse kolib, aga siiralt loodan, et e-lasteaedade arendajad püüavad teha kasvatajate tööd lihtsamaks ja mitte ei tähenda uue programmi kasutuselevõtt seda, et veel rohkem aega peab kasvataja veetma arvutiekraani ees ja vähem aega koos lastega tegeledes. Olgem ettevaatlikud tehnika ja arvutite ülekasutamisega – muidu oleme varsti punktis, kus head kasvatajad lahkuvad ja seda põhjustel, mil pole seost lastekasvatusega!

Meeldis? Jaga seda ka sõpradega!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someonePin on PinterestShare on Tumblr

  4 comments for “E-lasteaia poolt ja vastu

  1. IT
    17.04.2014 at 08:42

    Olles töötanud IT sektoris aastaid kümme ja enamuse aja sellest aidanud asutustel IT süsteeme vahetada siis julgen omas kogemusest väita, et see on alguse hirm. Kõik kardavad uut ja arvavad, et ei saa hakkama. Inimesed harjuvad. Iseenesest on e-lasteaed ju hea lahendus, kuid siiski tuleb välja mõelda optimaalne lahendus, et tõesti töö arvutiga üle pea ei kasvaks vaid hõlbustaks tööd.

  2. Noor inimene
    17.04.2014 at 13:29

    Tere
    Õpetajad peavad seaduse järgi iga päev täitma õppe- ja kasvatustegevust, mis on paberi kujul. Samuti on Õpetajal hulk teisi pabereid, mida ta peab täitma. Küsimus, millal ta seda kõike teeb, kui räägitakse õpetajatel pole aega. Kui paar last ei jää lõunauinaku ajal magama, ning õpetaja peab neid valvama, siis kas ta võtab lapsed enda töölaua juurde seisma/istuma ja täidab siis dokumente? Seda kõike saab teha ju ka arvutis. Miks hirmsasti kardetakse arvutit? Ja igas rühmas on olemas ka abiõpetaja. Mis on abiõpetaja ülesanne?

    • Karin
      17.04.2014 at 20:39

      Olen pensioniealine lasteaiaõpetaja. Meie lasteaed liitus ELIIS-iga. Mulle meeldib. Kõik kirjatöö ühes kohas. Oluline on vaid, et tehnika oleks ajakohane. Sülearvuti laseks ka magamistoas laste une ajal tööd teha. Mõtlemist nõudvaid kirjatöid olen mina siianigi eelistanud kodus teha, seetõttu tuli mälupulka kasutada. Nüüd login süsteemi, kus ja millal ise tahan, pole muret, et olen mälupulga maha unustanud. Laste ärkveloleku ajal nagunii ühtki kirjatööd, peale puudujate märkimise, ei tee.

  3. Reet
    18.04.2014 at 23:03

    Selge see, et arvutit läheb järjest rohkem vaja.Aga selge on ka see, et minul pensionieelikuna ei liigu näpud mööda klaviatuuri sellise kosmilise kiirusega nagu mu noortel kolleegidel. Järelikult läheb mul selle tööga tiba enam aega kui neil, seda esiteks.
    Teiseks: iga asi on hea siis, kui teda on paras jagu. Olgu kirjas või arvutis, aga bürokraatiat lasteaias on juba praegu palju ja selle hulk kasvab aastast aastasse. Lisaks rühma dokumentatsioonile on ju veel koosolekud,arutul hulgal töörühmi oma dokumentatsiooniga, testid, küsitlused, analüüsid, iseloomustused,praktikandid, mentorlus,lahtised tunnid ja küllap üht-teist veel, sõltub majast.
    Kolmandaks: peale tööd võib ju tõesti kodus arvuti taga vajalikud asjad jutti ajada. Ja siis otsida veel sobivaid pilte, luuletust, muinasjuttu, materjale meisterdamiseks, teha näidis ja lõigata välja detailid vms. vajalikku,teate ju küll. Aga kui mul on kodus ka lapsed ja muud loomad, kes ootavad oma järjekorda?
    Olgu peale, rohkem ei virise. Ja ausalt öeldes pole enam põhjustki, sest neljandaks: mina tulin juba kaks aastat tagasi just sellesama kasvava bürokraatia tõttu lasteaiast ära.Nüüd hoian lapsi,4-5 korraga, ja tunnen jälle oma tööst täit rõõmu.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga